Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vnoučata a prarodiče patří k sobě

Nechte se pozvat k dnešnímu zamyšlení. Bude věnováno mezigeneračním vztahům. Vybrala jsem mezigenerační vztahy v rodině. Prostřednictvím článku vám představím svého vnuka Adama, který je spoluautorem našeho společného zamyšlení. Jde o jeho pohled – co mu přináší kontakt s prarodiči, v čem jsme důležití a co si myslí o generaci dědečků a babiček. Takže, pokud jste se rozhodli, že svůj čas věnujete našemu zamyšlení, moc děkujeme. Jste vítáni.

Jmenuji se Adam a letos v listopadu oslavím deset let. Mám štěstí, že jsem vnukem milující babičky a dědy. Nedávno jsem se zeptal své „babky“, kdy o mně napíše nějaký článek. Ona si mne prohlédla svýma laskavýma očima a odvětila: „Určitě napíšu, až přijde ten správný čas.“

Ještě dovysvětlím oslovení „babka“. Takto důvěrně oslovuji svou babičku od svých zhruba 2,5 let. Už to tak zůstalo a nechceme na tom ani jeden nic měnit.

„Kdo si počká, ten se dočká“, řekl jsem si. A taky, že ano.

„Aďo, pojď tu za mnou“, slyšel jsem volat babičku.

Vstal jsem od počítače a přišel k ní. Trávím u prarodičů prázdniny. Já a moje skvělá sestra Kristýnka.

„Aďo, chci ti něco nabídnout. Budu psát článek na téma mezigenerační vztahy. Napadlo mne, že bys mi s tím mohl pomoci“. Nedokázal jsem si představit, jak můžu babičce s takovým článkem pomoct. Jako správný chlap jsem to nechal na ní.

Přišlo odpoledne. Nachystali jsme si nějaké dobroty a sesedli kolem stolu. Mí prarodiče a sestra Týnka. To byl celý náš tým. Povídali jsme si o tom, jak je nám společně hezky.

 

S babičkou a dědou se cítím bezpečně. Už několikrát jsem jim řekl, jak jsem rád, že jsou. Co bych si bez nich počal. Pečují o mne s láskou. Hned tak je něco nerozhází. Hlavně to hodnotím, když něco vyvedu. Zajímal jsem se, proč berou moje lotroviny tak klidně, bez křiku a zákazů. Babička mi vysvětlila, že je to proto, že generace babiček a dědečků už mají něco za sebou. Není to o rozmazlování, ale o tom, že mají prý „nadhled“. Moc se mi líbí, že babička s dědou jsou mi schopni naslouchat. Dodávají mi pak pocit, že to, co jim říkám je opravdu důležité. Hlavně děda je můj velký důvěrník. Ale taky jsou chvíle, kdy se my dva chlapi pohádáme. Pamatuji si, když jsem měl asi 3 roky. Neposlouchal jsem. Stále jsem do dědy „šprtal“ a nechtěl ho nechat odpočinout. Všechno vyústilo v střet s dědou a on mne z pokojíků „vyhodil za krk“. Nedal jsem se a počkal si na něho v kuchyni. Řekl jsem mu, “že se to dětem nedělá“. Vysvětlil mi, proč se to stalo a zeptal se, kdo je v našem vztahu „vedoucí“. Už jsem toho měl dost, tak jsem mu řekl plný hněvu: „Ty nejsi žádný vedoucí, jsi starý, rozbitý děda“. Ale pak jsme se zase udobřili. Nechtěl jsem přijít o fajn parťáka, jakým děda je. Pracujeme společně na počítači. Spolu se snažíme vytvořit v počítači reálnou obec se zemědělstvím. Miluji obec Pržno a proto jsme se rozhodli, že ji postavíme. Babička mne zase vede k vaření. Říká, že se mi to jednou bude hodit. Když mám své starosti – a že jich není málo – vím jistě, že mi děda s babičkou podají pomocnou ruku.

 

Tolik postřehy mého vnuka Adama. Věřím, že by se s ním spousta dětí shodlo. Přeji všem prarodičům aby se mohli setkávat se svými vnoučaty.

Pokud jsou mezigenerační vztahy v rodině narušeny, udělejme my – prarodiče – vše proto, abychom si kontakty s vnoučaty nenechali nijak nabourat či vzít. Patříme k sobě.

 

Autor: Hana Ederová | čtvrtek 7.8.2014 17:00 | karma článku: 12,06 | přečteno: 564x
  • Další články autora

Hana Ederová

Příroda je největším zdrojem zdraví

Všechny naše problémy pramení z toho, že nenasloucháme své duši. Stav našeho fyzického těla odpovídá stavu naší psychiky.

10.9.2018 v 18:43 | Karma: 11,20 | Přečteno: 285x | Diskuse| Ostatní

Hana Ederová

Když dochází životní energie

V dnešní uspěchané době je běžné, že se mnozí ženeme za výdělkem, doděláváme resty v práci i po pracovní době, nebo se právě honíme za něčím jiným. Tímto způsobem však ztrácíme drahocennou životní energii.

9.9.2018 v 14:55 | Karma: 12,62 | Přečteno: 529x | Diskuse| Ostatní

Hana Ederová

O vzájemné toleranci

Blíží se konec roku. Opět si většina z nás vytvoří různá předsevzetí, která s většími /spíše však menšími/ úspěchy zvládá naplnit. Důsledkem tohoto počínání je pak rozladěnost a zklamání.

30.12.2015 v 12:41 | Karma: 7,69 | Přečteno: 266x | Diskuse| Ostatní

Hana Ederová

Jsou muži ještě lovci?

Ta otázka mě už napadla několikrát. V minulosti platilo, že muž byl lovec a žena byla ta, kterou se muž snažil ulovit, pochopitelně obrazně řečeno. Jak je tomu dnes, je muž stále lovcem?

8.11.2015 v 16:40 | Karma: 22,16 | Přečteno: 1169x | Diskuse| Ostatní

Hana Ederová

Zapomněl jsem si doma aktovku!

Zase to pondělí, ach jo! A kde je do konce týdne, přemýšlela jsem cestou do práce. Taky máte pocit, že víkend rychle uteče? Než se člověk otočí, je tu nový pracovní týden.

5.11.2015 v 17:01 | Karma: 6,84 | Přečteno: 234x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps

3. května 2024  6:23

Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...

Soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, na které uhořelo 34 lidí

3. května 2024  6:14

Americký soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, při jejímž požáru zahynulo v roce 2019...

iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji

3. května 2024

Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....

Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě

3. května 2024  5:16

Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

  • Počet článků 58
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 862x
Jmenuji se Hana Ederová, provozuji Poradnu pro bolavou duši

https://poradnaprobolavoudusi.pageride.cz/

Seznam rubrik